Saturday, May 09, 2009

Trip memancing..Alhamdulillah..

Pada petang 8 Mei aku dan geng aku lebih kurang 18 orang telah menyertai trip mencandat dan memancing di lautan sekitar 1 jam perjalanan dari Kuala Kemaman. Kami membawa bekal yang banyak sekali seolah tidak mahu balik, penganjur juga amat baik dengan memberi bekalan makanan dan minuman. Kami juga diberi life jacket. Safety kena jaga jugak.

Pada jam 3 petang kami berkumpul di jeti perikanan Kuala Kemaman, kumpulan kami telah dipecahkan kepada 3 kumpulan, 1 kumpulan untuk sebuah bot..Geng-geng bot aku ialah ling,man,die,rif,nong dan yub..tekong aku bernama majid dan pembantunya tajul. 3.3o petang kami pun berlepas dari jeti menuju lautan luas.

Setengah jam perjalanan seorang geng kami Man telah khekoh bira(mabuk laut)..kami gelak je sebab dia ni memang kaki pancing, tak sangka pulak akan mabuk !

Satu jam perjalanan kami pun sampai ke lokasi mencandat. Tekong mencadangkan kami ke unjang dulu sebab masih terlalu awal untuk mencandat. Tapi malang, ikan di unjang tidak sentuh pun apollo yang kami hulurkan..tekong kata sebab air jernih dan arus deras. Kami terus mencadangkan agar kami terus ke tempat mencandat sotong. Sampai disana, kami dapati sudah ada 2 buah bot nelayan dan kami tengok mereka sedang mengail tenggiri sambil mencandat sotong. Kami terus memulakan operasi mencandat. Dapat saje sotong saya terus menyangkut di mata kail ikan tenggiri yang saya telah persiapkan awal-awal lagi..Saya berdoa semuga si panjang itu akan menarik joran aku.. Kami terus mencandat, tiba-tiba jorang tenggiri aku bongkok..aku terus memegang joran aku, tapi sayang tenggiri jenis ikan cerdik..dia makan umpan je, mata kail dia tidak telan..begitu juga dengan joran tenggiri kawan aku Ling..

Kami terus mencandat..Jam 9 malam ribut melanda bot kami dengan kuat nya..mcm nak tenggelam bot kami ! Geng-geng aku semua sudah masuk berteduh ke dalam rumah bot. Aku dengan Rif tak muat dah nak masuk. Nasib baik aku dan Rif ada bawa baju hujan. 2 jam ribut melanda..akhirnya ribut pun reda..

Kami pun terus mencandat, tapi hanya tinggal berempat sahaja..ada yang tidur dan si Man ni tak habis-habis lagi dengan mabuk free nya tu...

Sampai pagi kami mencandat sotong..anggaran hasil adalah sebanyak 40 kg..ok lah tu sebab sekarang bukan musim sotong kata tekong. Tekong juga terkejut kami dapat sotong sebanyak itu. Dia tidak tahu sebab dia tidur je.

Pada jam 8 pagi, tiba joran tenggiri yang aku sangkut dengan sotong segar telah merentap joran aku dengan rakus sekali..berdesing bunyi spool mesin joran aku. Aku pun terus membalasnya..aku sangka ikan tenggiri rupa-rupanya ikan layaran ! Aku bertarung selam 20 minit dan sempat pulak ikan itu berpusing bot kami sebanyak dua pusingan..akhirnya ikan itu tewas juga kat aku..ikan paling besar aku dapat seumur hidup aku..aku telah dapat lesen kelas A..kata kaki pancing. ikan layaran ini seberat 13 kg je..

Selepas itu kami berpindah pula ke lubuk ikan besa-besar pula iaitu di atas batu. setengah jam menunggu setelah aku buat naik dua ekor anak ebek, tiba-tiba pesta menaikkan ikan besar pun bermula..Die menaikkan ikan bayan seberat 4 kg, Ling ikan gerong pulau 1.5 kg, Rif ikan ebek 2 kg dan gerong pulau 1.5 kg, aku menaikkan lagi ikan ebek 3 kg dan tasik 1 kg..Hasilnya taklah besar mane pun..Nong dan Man tak dapat ape-ape. Man jadi tukang ambik gambar je..Man hanya boleh berdiri sebab orang mabuk tidak boleh tunduk.

Tepat jam 11 pagi kami pun bertolak pulang. dalam perjalanan pulang, Rif menjadi tukang bagi hasil tangkapan. Kami bertujuh menbawa pulang 5 kg sotong seorang dan ikan. Aku bawa pulang ikan ebek yang 3 kg itu..Alhamdulillah !! Bot kami membawa pulang hasil yang memuaskan..